Sorento Plug-in Hybrid: nejvýkonnější zástupce řady Sorento v Evropě

08.11.2020
  • Uspořádání hnacího ústrojí umožňuje zástavbu trojice řad sedadel až pro sedm osob
  • Uložení akumulátorového modulu a palivové nádrže pod podlahou kabiny přispívá k maximálnímu vnitřnímu prostoru i snížení těžiště vozu
  • Nový plug-in hybridní pohon s přeplňovaným motorem a celkovým výkonem 265 koní
  • Prodeje modelu Sorento Plug-in Hybrid budou zahájeny v prvním čtvrtletí 2021

Kia Motors zveřejnila schematický příčný řez odhalující promyšlené uspořádání nového sedmimístného provedení Sorento Plug-in Hybrid se třemi řadami sedadel. Snímek názorně ilustruje, jak uspořádání prvků plug-in hybridního pohonu napomáhá zachovat maximálně prostornou kabinu i zavazadelník. V době zahájení evropského prodeje počátkem roku 2021 bude Sorento jedním z nejpraktičtějších plug-in hybridních SUV na trhu.Nový snímek odhaluje způsob začlenění velkého akumulátorového modulu, palivové nádrže, spalovacího motoru a elektromotoru v rámci konstrukce vozu při zachování maximálního prostoru pro zavazadla a až sedm cestujících.

Promyšlené uspořádání pohonu pro maximálně prostorný interiér

Pod kapotou Sorenta Plug-in Hybrid pracuje výkonný spalovací motor 1,6 litru T-GDI (zkr. Turbocharged Gasoline Direct Injection) s nejvyšším výkonem 180 k a točivým momentem 265 Nm. Jednotce sekunduje elektromotor o výkonu 67 kW a točivém momentu 304 Nm. Celkový systémový výkon tak dosahuje 265 k při maximálním točivém momentu 350 Nm – čímž se toto provedení stává doposud nejvýkonnějším zástupcem řady Sorento na evropském trhu.

Elektromotor je uložen mezi spalovacím motorem a převodovkou; uvedené řešení bylo možné použít díky čisté zástavbě objemově menšího přeplňovaného motoru pod kapotou. S ohledem na zvolenou konstrukci pak Sorento Plug-in Hybrid umožňuje cestovat v čistě elektrickém režimu nebo kombinovat elektřinu se zátahem spalovacího motoru, kdy se hnací moment v závislosti na specifikaci vozidla a jízdních podmínkách přivádí na samotná přední nebo všechna čtyři kola.Vysokokapacitní lithium-iont polymerový akumulátor 13,8 kWh najdeme pod sedadlem řidiče a předního spolujezdce. Akumulátorový modul je zabudován do prostoru mezi podlahou kabiny a zakrytováním podvozku Sorenta. V případě Sorenta v uspořádání s pohonem všech kol má akumulátorový modul tvar ‚sedla‘ a je vložen přes horní část hnacího hřídele. Díky použitému uspořádání nezasahuje akumulátorový modul do kabiny ani zavazadelníku Sorenta, jak vídáme u řady jiných plug-in hybridů, kde akumulátor často zabírá cenné místo pro zavazadla.

Akumulátorový modul s ohledem na optimální tepelný management a účinnost využívá nezávislý systém vodního chlazení. Díky samostatnému systému chlazení pak akumulátorový modul dokáže účinně regulovat teplotu i v omezeném prostoru. Zástavba akumulátoru nízko uprostřed karoserie mezi nápravami kromě toho přispívá k nízkému těžišti a současně příznivému rozložení hmotnosti. Přesunutí hmotnosti akumulátoru blíže ke středu vozidla napomohlo k ještě vyváženějším dynamickým vlastnostem Sorenta na silnicích i v terénu a lepšímu dynamickému handlingu.

Palivová nádrž Sorenta PHEV o objemu 67 litrů se nachází pod podlahou v prostoru pod druhou řadou sedadel, zatímco palubní nabíječku o výkonu 3,3 kW najdeme pod zavazadelníkem. Díky umístění těchto komponent mají i cestující zcela vzadu spoustu místa pro nohy a mohou si vychutnávat pohodlnou pozici při sezení bez obětování místa v zavazadlovém prostoru.

Prostor pro sedm plus zavazadla

Díky promyšlenému obestavění prostoru dokáže Sorento nabídnout velkorysý prostor až pro sedm cestujících. Kromě toho se chlubí jedním z největších zavazadelníků v dané třídě – až 809 litrů v případě sedmimístného provedení (se sklopenými opěradly třetí řady), resp. 898 litrů u provedení pětimístného (v závislosti na specifikaci vozu). Důležité je zdůraznit, že Sorento Plug-in Hybrid snadno pojme pětici pasažérů a velké množství zavazadel. Díky rozměrům a vhodným tvarům naskládáte do zavazadelníku dětský kočárek a několik kufrů nebo tašek na víkendovou výpravu, případně až čtyři velké ‚letadlové‘ kufry. Se sedmi lidmi na palubě zbývá pro zavazadla 175 litrů, tedy dost k převozu příslušenství pro rodinný denní výlet, například piknikový koš, outdoorové vybavení nebo několik sportovních tašek.

Třetí řada se sedadly dělenými v poměru 50:50 umožňuje nezávislé sklápění pomocí páček v otevřené výklopné zádi, abyste mohli kdykoli snadno využít zcela plochou podlahu pro zavazadla. Snadné je i sklápění opěradel druhé řady (s dělením 60:40), kdy získáte ještě více místa pro delší a větší vybavení, např. sportovní náčiní nebo (pokud právě vybavujete domácnost) objemné krabice s novým nábytkem. V době zahájení prodeje počátkem roku 2021 bude Sorento Plug-in Hybrid jedním z několika málo sedmimístných plug-in hybridních SUV na trhu, ale určitě jedním z nejpraktičtějších. Prodeje na prvních evropských trzích budou zahájeny v prvním čtvrtletí 2021; na většině globálních trhů automobilky Kia bude možné tento vůz objednávat ještě koncem letošního roku. V Evropě se uvedený model bude opět prodávat vč. jedinečné sedmileté záruky Kia s omezením na 150 tis. km již ve standardu.