Kia Soul EV nově nabízí celkový dojezd až 250 km

12.09.2018

Automobilka Kia představila sérii opatření ke zvýšení efektivity elektromobilu Soul EV, jejichž výsledkem je prodloužení celkové dojezdové vzdálenosti uvedeného vozu. Akumulátorový modul elektromobilu Soul EV v modelovém provedení 2018 nabízí vyšší hustotu energie a současně vyšší kapacitu, což se odrazilo vprodloužení dojezdu o 18% z 212 na 250 km*. Kcelkově vyšší účinnosti přispívá optimální aerodynamika masky chladiče, nové pneumatiky a nové vratné pružiny potlačující drhnutí brzd.

Komentuje Artur Martins, viceprezident pro marketing a produktové plánování ze společnosti Kia Motors Europe: „Soul EV je první celosvětově prodávaný elektromobil značky Kia, který si nachází stále vyšší oblibu u evropských zákazníků hledajících ekologický vůz s nápadným designem. Prodeje tohoto modelu během prvního letošního čtvrtletí vykázaly meziroční nárůst o 28%, a tak přispěly knepolevujícímu růstu prodeje vozů Kia s vyspělými typy pohonu. Díky změnám modelového provedení 2018 bude tento vůz z pohledu zákazníka ještě atraktivnější, zejména díky delšímu jízdnímu dosahu mezi dobíjeními.“

Soul EV je jedním z mnoha modelů, které automobilka Kia v roce 2017 představuje – později vletošním roce Kia uvede propracované hnací jednotky typu „plug-in hybrid“ pro modely Niro aOptima Sportswagon. Cílem automobilky Kia je do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25% oproti úrovni roku 2014. Kia Soul EV se na evropských trzích začne prodávat během druhého čtvrtletí roku 2017; jedinečnou nabídkou v rámci dnes prodávaných elektromobilů je sedmiletá záruka Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu – zahrnující i akumulátor.

Vyšší kapacita modernizovaného akumulátorového modulu a prodloužení dojezdu o18% Modernizovaná Kia Soul EV používá vylepšený akumulátorový modul typu Li-Ion o vyšší hustotě energie a s vyšší kapacitou. Počet samostatných akumulátorových článků narostl ze 192 na 200 azároveň došlo k optimalizaci směsi elektrolytů. Napětí celého modulu tak vzrostlo ze 360 na 375 V při současném zvýšení energetické kapacity o 11% (z 27 na 30kWh).

Elektronická jednotka řízení energie (EPCU) akumulátorového modulu kromě toho používá upravený nízkonapěťový DC/DC měnič kvůli hospodárnější konverzi energie zakumulátorových článků. Neméně důležité je i to, že konstruktéři Kia dokázali vměstnat modernizovaný akumulátorový modul pod zadní lavici tak, aby výrazněji nezasahoval do prostoru kabiny tohoto elektromobilu.

Snovým modelovým rokem 2018, Kia Soul EV navíc představuje jemné změny masky chladiče, jejichž cílem je zlepšit celkovou aerodynamiku. Otvor přívodu vzduchu ve spodní části předního nárazníku se o něco zmenšil kvůli snížení aerodynamického odporu – zejména při rychlejší jízdě mimo město.

Nový vůz obouvá pneumatiky Michelin s nízkým valivým odporem, které rovněž přispívají kdelšímu dojezdu tohoto modelu. Brzdy jsou osazeny silnějšími vratnými pružinami, které po uvolnění brzdového pedálu rychleji přitahují nazpět brzdové destičky, a tak snižují případné drhnutí. Novépružiny nemají žádný vliv na účinnost systému rekuperačního brzdění, jenž dokáže při jízdě na volnoběh nebo brzdění přeměnit až 12% kinetické energie vozidla a dodat ji nazpět do akumulátoru.

Soul EV využívá i řadu dalších technologií, které mohou napomoci potlačit obavy majitelů ohledně krátké dojezdové vzdálenosti; jde například o čtyři jízdní režimy: stupeň ‘Drive’ (jízda) nebo ‘Brake’ (brzdění) při vypnutém režimu Eco (‘Off’), resp. ‘Drive’ nebo ‘Brake’ při zapnutém režimu Eco (‘On’); nastavení ‘Brake’ nebo ‘B’ při zapnutém (‘On’) režimu Eco zajišťuje co nejúčinnější zpětné získávání kinetické energie. Jedinečnou výbavou modelu Soul EV je i systém palubního infotainmentu anavigace se zobrazováním dobíjecích míst vokolí nebo podrobné informace o zbývajícím dojezdu astavu nabití akumulátoru.

Dotykový displej sytému infotainmentu standardně podporuje technologie Android Auto™ iApple CarPlay™, a tak na cestách umožňuje bezproblémovou integraci chytrých telefonů spřístupem kaplikacím a funkcím Google nebo Apple. Tento systém podporuje úplné hlasové ovládání a dovoluje uživatelům streamovat oblíbené skladby nebo audio knihy, bezpečně a snadno telefonovat nebo přistupovat k funkcím navigace prostřednictvím map Google nebo Apple. Palubní systém byl navržen tak, aby co nejméně odváděl pozornost od řízení, a umožnil tak řidiči maximálně se soustředit na aktuální dopravní situaci.

Cena elektromobilu Soul EV v České republice

V České republice je Kia Soul EV nabízena v jediné specifikaci Premium. Cena elektromobilu sbohatou výbavou adojezdem až 250 km na jedno nabití je stanovena na 869980,- včetně DPH. Vceně vozu je zahrnutý metalický lak karoserie.

KIA SOUL EV – TECHNICKÉ SPECIFIKACE (EU)

Karoserie a podvozek

  • Pětidveřové pětimístné kompaktní SUV, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Elektromotor o výkonu 81,4 kW, napájený Li-Ion akumulátorovým modulem o kapacitě 30 kWh; pohon předních kol prostřednictvím jednostupňového redukčního převodu.

Elektromotor

  • Typ Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem
  • Napětí 375 V
  • Max. výkon 81,4 kW (111 k) při 2730 až 8000 ot/min
  • Max. točivý moment 285 Nm při 0 až 2730 ot/min
  • Vysokonapěťový akumulátorový modul
  • Typ lithium-polymerový
  • Napětí 375 V
  • Kapacita 30 kWh
  • Výkon 90 kW
  • Kapacita 80 Ah
  • Palubní dobíjení 6,6 kW
  • Hustota energie (články) 200 Wh / kg

Podvozek a odpružení

  • Vpředu plně nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče. Příčný zkrutný stabilizátor
  • Vzadu Kliková náprava s příčnou torzní tyčí (CTBA), samostatné vinuté pružiny a plynové tlumiče

Řízení

  • Typ Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem na sloupku volantu
  • Zpřevodování/počet otáček volantu 15,7:1 / 2,85 mezi kraj. polohami
  • Poloměr otáčení 5,3 m

Brzdy

  • Vpředu 300 mm kotoučové s odvětráváním
  • Vzadu 284 mm kotoučové bez odvětrávání

Kola a pneumatiky

  • Standardně 16" litá kola, pneumatiky 205/60 R16
  • Rezerva Sada na opravu pneumatiky

Rozměry (mm) - Exteriér

  • Celková délka 4140 Celková šířka* 1800
  • Celková výška 1593 Rozvor náprav 2570
  • Rozchod kol vpředu 1576 Rozchod kol vzadu 1585
  • Převis vpředu 840 Převis vzadu 730
  • Světlá výška 151
  • *bez vnějších zpětných zrcátek

Rozměry (mm) - Interiér

  • Vpředu Vzadu
  • Výška stropu nad sedákem 1006 1003
  • Prostor pro nohy 1040 914
  • Šířka v úrovni ramen 1410 1390
  • Šířka v úrovni kyčlí 1352 1252

Velikost zavazadlového prostoru (litry, VDA):

  • Za 1. řadou sedadel 891
  • Za 2. řadou sedadel 281

Hmotnost (kg)

  • Pohotovostní hmotnost 1505 – 1563
  • Provozní hmotnost 1580 – 1638 (vč. řidiče)
  • Celková hmotnost 1960

Jízdní výkony a dojezd

  • Maximální rychlost (km/h) 145
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,3
  • Max. dojezdová vzdálenost 250 km
  • Spotřeba energie 143 Wh / km

Poznámky pro redaktory

* v kombinovaném cyklu, dle metodiky NEDC